به احتمال زیاد تا به حال نام " برندینگ " یا " برند سازی " به گوشتان خورده است اما آیا هیچ وقت پیگیر معنا و مفهوم دقیق آن شده اید ؟  امروز با هم به بررسی معنای برند سازی و اهمیت آن می پردازیم زیرا که هر کسب و کاری علاوه بر ثبت آگهی رایگان در گوگل برای معرفی خود و پیدا کردن جایگاهی در بازار به شناخت عمیق و دقیق این موضوع نیاز دارد و همیشه کسب و کاری موفق تر است که برندینگ را جدی گرفته و به صورت حرفه ای و تخصصی آن را دنبال کرده است.

 

 برخلاف تصور عمومی، شرکت ها فقط محصولات را نمی فروشند بلکه آن ها بسیار ریشه ای تر عمل کرده و تجربیات ، احساسات و ایدئولوژی ها را می فروشند. کسب ‌و کار هایی با نام های بسیار آشنا و بزرگ مثل پپسی دقیقاً می‌ دانند که می‌خواهند مشتریان هنگام خرید چه تجربه‌ ای داشته باشند. توانایی کنترل تجربه خرید در این سطح ، قدرت برند سازی در کار می باشد. شرکت ها با ثبت آگهی رایگان خود در واقع به معرفی بیشتر نام برند خود می پردازند.

 

 

برند چیست؟

برند را می توان این گونه معنا کرد : برند هویت و داستان یک شرکت است که آن را از رقبای فروش محصولات یا ارائه دهنده خدمات مشابه مجزا می کند. قصد و هدف اصلی از برندسازی چیست ؟ که در ذهن مخاطب هدف به دست بیاورد و به گزینه ی مطلوب آن ها برای انجام تجارت تبدیل شود. برند ها را می توان راهی تاثیر گذار برای شرکت ها در راستای منتقل کردن چشم انداز خود دانست

بیشتر بخوانید : گذاشتن آگهی در گوگل با google ads

خیلی واضح است که برند یا یک نام تجاری تا حدی توضیح دهنده ی چرایی یک شرکت و عملکرد و ماهیت آن به مصرف کنندگان می باشد. مخصوصا شرکت های نوپا و جدید برای برند سازی خود بسیار محتاط عمل می کنند. برای مثال شما هیچ وقت برای برند یک رستوران از کلمات نا مربوط صنعتی استفاده نمی کنید. 

 

برندینگ چیست؟

حالا که با مفهوم برند کمی تخصصی تر آشنا شدید به مفهوم برندینگ بپردازیم.

برندسازی یا برندینگ به فرآیند ایجاد هویت برند یک شرکت گفته می شود که حاصل آن عواملی برای معرفی بهتر و بیشتر و پشتیبانی قوی تر از برند می باشد. مانند لوگو، شعار، طراحی بصری یا حتی لحن صدا!

اگر بخوایم به طور خلاصه بگوییم ، برندسازی فرآیند تحقیق ، توسعه و به کارگیری یک ویژگی متمایز یا مجموعه ای از ویژگی ها در سازمان شما می باشد تا مصرف کنندگان بتوانند برند شما را با محصولات یا خدمات شما مرتبط کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین استراتژی های جذب مشتری برای فروش بیشتر

نام تجاری در زیرنویس‌ های رسانه‌های اجتماعی ، بخش های رنگی بیلبوردها و موادی که برندها برای بسته‌ بندی خود استفاده می‌کنند، می باشد. شرکت هایی که برندهای قوی ایجاد می کنند می دانند که هویت برند آن ها باید در همه جا زندگی کند و جاری باشد. آن‌ها می‌ دانند که نام‌ شان بسیار فراتر از برچسب است و می‌تواند مشتریان را ترغیب کند تا محصولات خود را از میان مجموعه‌ ای از گزینه‌ها انتخاب کنند.

سعی می کنیم با مثالی آشنا و ساده موضوع را برای شما شفاف تر کنیم:

به عنوان مثال، برند کوکاکولا را در نظر بگیرید. قطعا با خواندن تنها اسم آن لوگوی معروف و تاثیر گذار این برند قدیمی به سرعت در ذهنتان پدیدار شد. باید بدانید که کوکاکولا یکی از شناخته شده ترین لوگوها در سراسر جهان را دارد. حروف کلاسیک قرمز و سفید، آثار هنری پر جنب و جوش و فونت متمایز بیش از یک قرن توجه خریداران را به خود جلب کرده است. که دقیقا کاری ست که برندینگ با مشتری می کند.

شما با ثبت آگهی رایگان خود در سایت آگهیزن این امکان را برای برند خود ایجاد فراهم می کنید تا در بین رقبای خود بدرخشید.

 

 

پس اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی و نهایی از مفهوم و معنا و عملکرد برندینگ  ارائه دهیم :

برندسازی فرآیند ایجاد یک درک قوی و مثبت از یک شرکت، محصولات یا خدمات آن در ذهن مشتری با ترکیب عناصری مانند لوگو، طراحی، بیانیه و یک موضوع ثابت در تمام ارتباطات بازاریابی است. برندسازی موثر به شرکت ها کمک می کند تا خود را از رقبا متمایز کنند و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنند.

 فکت: در نظر سنجی زندکس ، 87% از مصرف کنندگان اعلام کردند که برندسازی ثابت در تمامی پلتفرم‌های آنلاین و سنتی مهم است.

بیشتر بخوانید : چگونه کلمه کلیدی مناسب برای آگهی انتخاب کنیم

این بدان معناست که مشتریان انتظار دارند که لحن صدای شما از طریق ایمیل ، وب سایت ، خدمات مشتری و هر نقطه تماس دیگری در کسب و کار شما یکسان باشد. اگر برند خود را تغییر دهید ، باید لوگو و استایل خود را در همه جا چه آنلاین و چه آفلاین تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که یک برند ثابت ایجاد می کنید.

برندسازی در فروشگاه می‌تواند بسیار متفاوت از برندسازی آنلاین باشد، زیرا در فروشگاه باید نگران موقعیت‌یابی محصولات و وسایلی باشید که می‌توانند بر نحوه تجربه مشتری از برند شما تأثیر بگذارند. برندسازی در فروشگاه تجربه‌ ای ‌تر است زیرا مردم می‌توانند در اطراف قدم بزنند و چیزها را تحویل بگیرند، در حالی که مشتریان آنلاین صحنه‌ ای دو بعدی را تجربه می‌کنند. البته، عناصر خاصی از برندسازی هم به صورت آنلاین و هم در فروشگاه مشابه هستند که می توان به تصاویر و لوگوهای ثابت اشاره کرد.

 

اما شما به عنوان صاحبین مشاغل و ارائه دهندگان کسب و کار لازم است ، همان طور که از اهمیت ثبت آگهی رایگان در گوگل اطلاع دارید از چرایی اهمیت برندینگ نیز آگاه باشید.

 

چرا برندسازی مهم است؟

یک برند منحصر به‌ فرد می‌تواند با ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبای شما و کمک به جذب و حفظ مشتریان با هزینه‌ ی بسیار کمتر، تأثیر زیادی بر سود شما داشته باشد. تقریبا مثل کاری که ثبت آگهی در گوگل برای شما انجام می دهد. در تجارت الکترونیک، جایی که شرکت‌های جدید ( و در نتیجه رقبای جدید ) هر روز ظهور می‌کنند، یک برند تثبیت ‌شده می‌تواند دارایی ارزشمندی در جذب مشتری و ایجاد سود باشد.

صرف نظر از این که زمان و تلاش خود را صرف ایجاد یک برند جذاب می کنید و یا بالعکس به هیچ وجه به آن توجه نمی کنید، کسب و کار شما به هر حال یک برند دارد. با این حال، احتمال دارد کاملاً با آن چه شما در نظر داشتید متفاوت باشد.

با ساختن دقیق برند خود از طریق داستان‌ها ، روابط ، پیام‌های بازاریابی و دارایی‌های بصری ، این فرصت را دارید که انتظارات مشتریان خود را شکل دهید و یک پیوند منحصر به فرد ایجاد کنید که فراتر از رابطه خرید و فروش است. همچنین با ثبت آگهی رایگان برند خود در سایت ها می توانید این پیوند را عمیق تر و محکم تر کنید.

برند سازی خوب استراتژیک است، در حالی که بازاریابی تاکتیکی است. هنگامی که اهداف بالاتر را تعیین می کنید و وعده برند خود را به وضوح تعریف می کنید، می توانید شروع به ایجاد یک برنامه بازاریابی کنید که در جهت دستیابی به آن اهداف باشد.

 

 

اهمیت برندسازی در تجارت الکترونیک

این موضوع را باید بدانید که برندسازی فرآیند پیچیده ای است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و رویکرد حساب شده می باشد. در حالت ایده ‌آل، باید استراتژی برندسازی خود را قبل از راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود انجام دهید تا از کار معکوس برای همسو کردن فروشگاه خود با انتظارات مشتری خودداری کنید. ارتباط با یک برند قوی آسان است و از ارزش هایی استفاده می کند که به خوبی با مخاطبان هدف طنین انداز می شود. برای یک فروشگاه تجارت الکترونیک، یک نام تجاری قوی همچنین می تواند یک شبکه ایمنی باشد که از یک تجارت در برابر رقابت در قیمت محافظت می کند.

حالا چگونه می‌خواهید یک برند برای یک فروشگاه آنلاین بسازید تا بتوانید بعد از آن برای تبلیغات به ثبت آگهی رایگان در گوگل بپردازید؟

در ادامه مراحل کلیدی در برندسازی تجارت الکترونیک را دنبال می کنیم.

- مشتریان خود را درک کنید. برای برقراری ارتباط موثر، باید عناصری را که بر مشتریان هدف شما تأثیر می‌گذارند شناسایی کنید و بر روی استفاده از آنها تمرکز کنید. آن ها چه چیزی دوست دارند ؟ چه چیزی باعث انگیزه و جذب آن ها می شود ؟ آن ها چه چیزی را در مورد " برند " شما دوست دارند ؟

 

- شخصیت برند (پرسونا) خود را تعریف کنید . شخصیت برند شخصیت کسب و کار شما است که در آن تجربیات مشتری را ارائه خواهید کرد. این به شدت تحت تأثیر بینش هایی است که شما در مورد مشتریان هدف خود جمع آوری می کنید. چه لحن صدایی برای این مخاطب مناسب است؟ چه نوع زبانی بیشترین تأثیر را خواهد داشت ؟ چه تصاویری توجه آنها را جلب خواهد کرد ؟

- قول برند خود را درخشان کنید. وعده نهایی که به مشتریان خود می دهید چیست ؟ چگونه محصولات یا خدمات شما زندگی آنها را بهتر می کند ؟ چگونه می خواهید به این وعده عمل کنید ؟

 66 درصد از مصرف کنندگان فکر می کنند شفافیت یکی از جذاب ترین ویژگی های یک برند است.

دارایی های بصری خود را کامل کنید. خریداران آنلاین این امکان را ندارند که محصولاتی را که می خرند لمس کنند و احساس کنند، بنابراین تجربه بصری بسیار مهم است. دارایی های بصری یک برند ، همه ی عناصر رو به جلو هستند، مانند طراحی وب سایت ، فونت ها و تایپوگرافی ، پالت رنگ ، طرح های لوگو و تبلیغات و ثبت آگهی رایگان در گوگل و همچنین تجربه بسته بندی و جعبه گشایی که ایجاد می کنید. این یک ابزار قدرتمند برای برندسازی است که زمانی به اوج خود می رسد که تمام قسمت های متحرک مختلف هماهنگ باشند و هماهنگ کار کنند. تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک رنگ امضا به یاد ماندنی، شانس شناسایی برند شما توسط مشتریان را تا 80 درصد افزایش می دهد. 

 

 

- تجربه مشتری را اصلاح کنید. اگر چه شما کنترل کمی روی اینکه در نهایت مشتریانتان چه احساسی در مورد برندتان خواهند داشت، دارید، باید تمام تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که هر تعامل و نقطه تماسی که با مشتریانتان دارید با وعده‌های برندتان همسو بوده و از دستورالعمل‌های برندتان پیروی می کند.

 فکت: 69 درصد از مصرف کنندگان می گویند که مهمترین کاری که برندها می توانند انجام دهند بهبود تجربه آن ها یا به زبان دیگر "شناخت آن ها" است. این شامل همه چیز می شود، از سیاست های بازگشت شما گرفته تا ارتباطات بازاریابی ایمیلی و موارد دیگر.

 

- با مشتری ارتباط بگیرید. چیزی به سادگی تشکر از مشتریان وفادارتان می‌تواند به تقویت تصویر برند شما کمک کند. با اجرای برنامه های وفاداری یا تبلیغات ویژه ، ارائه هدایای رایگان گاه به گاه یا افزایش تخفیف ، قدردانی خود را نشان دهید. این یک راه مطمئن برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان و انسانی کردن برند شما است.

 

امیدواریم به خوبی متوجه اهمیت موضوع شده باشید و اگر قصد شروع به کاری را دارید حتما موضوع برندینگ را جدی بگیرید و آن را مانند تبلیغات و ثبت آگهی رایگان یک موضوع حیاتی برای کسب و کار خود بدانید. اگر کسب و کار خود را شروع کرده اید و اطلاعاتی از برندینگ نداشتید ، از یک متخصص بخواهید که به شما کمک کند و باور کنید سود شما به مرور زمان به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

 

1402-09-19